søndag 6. november 2011

Få bedre samvittighet!

Jeg mener det er viktig at alle gjør en liten innsats for felleskapet. Jeg snakker ikke kun om pengegaver som er det folk helst assosierer med "å gi". Det er selvfølgelig veldig viktig det også. Og da mener jeg man skal kun gi etter evne. Jeg støtter Redd Barna med penger hvem mnd. Det har jeg gjort i mange år og et fornøyd med det. Men jeg føler jeg burde gi mer.

Jeg satt å leste i mitt favorittblad WOMAN å der så jeg det sto noe som inspirerte meg. Jeg fant nemlig en artikkel om å få bedre samvittighet. Der sto det foskjellige ting man kunne gjøre, som å kjøpe norske varer for å redusere co2 utslipp på å frakte varer, man kunne sende penger, vaske minde klær osv.

Jeg hang meg opp i en av tingene man kunne gjøre, nemlig gi blod! Så jeg gikk rett på nettet og meldte meg som blodgiver.

"Å gi blod

I motsetning til mange andre livsviktige legemidler kan blod hverken kjøpes eller fremstilles kunstig. Mange kan i dag ikke overleve uten blodoverføring - disse er avhengig av hjelp fra medmennesker. Det å gi blod tar en halv time - og foregår under nøye overvåking.

De fleste mennesker vil ikke trenge mye blod i løpet av sitt liv. Men noen trenger mye, kanskje opptil 200 poser i løpet av en skade/operasjon. Derfor er det viktig å ha nok givere - og at blodbankene har nok blod på lageret sitt."



Vil du også gi blod? Gå inne på nettsiden http://www.giblod.no/ å meld deg på. Du kan stille spørsmål, lese deg opp og melde deg som blodgiver på denne siden.


I tilegg har jeg for mange år siden meldt meg som organdonor. Hva skal man med organene sinde dersom man dør!?! Det du gjør hvis du ønsker å være donor, er at du skriver på et kort som du alltid har med deg. I tillegg må de nærmeste bli informert dersom man skulle falle om. De skal også skrive under på kortet slik at de kan bekjrefte at du selv ønsker dette. Dette kan du lese mer om, og melde deg som donor på http://www.organdonasjon.no/.

"Fakta om organdonasjon

Ingen vet hva morgendagen bringer…

Hvert år opplever mange familier at en av de nærmeste blir alvorlig skadet i en ulykke eller blir rammet av hjerneblødning eller blodpropp.

Hvis livet ikke står til å redde kan det bli spørsmål om donasjon. Da vil legen spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon, og be om tillatelse til å bruke hans/hennes organer for å redde andre.
Det er de pårørende som må svare på vegne av den avdøde. Det er det standpunkt du skriftlig eller muntlig har tilkjennegjort som skal gjelde. Derfor er det så viktig at du informerer dine nærmeste om ditt standpunkt mens du lever. Da slipper de å ta avgjørelsen på dine vegne.
En donor kan redde flere liv. Vi har alle syv organer å gi bort; hjerte, to lunger, to nyrer, lever og bukspyttkjertel.
Det er i prinsipp ingen aldersgrense for donasjon."



<3 Maja Nicole

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig med en kommentar <3